Din helhetsleverantör av LED display

Argument för LED-display

Lång livslängd

En LED-display har en lång beräknad livslängd, ca: 50.000-75.000 timmar beroende på modell. Med en ljussensor från Ledfix förlänger ni livslängden ytterligare då skärmen inte förbrukar maximalt med ström under många av dygnets timmar. Istället justerar den ljusstyrkan på displayen dynamiskt efter omgivningen.

Driftsäker

Generellt sett så är LED-tekniken väldigt driftsäker. Installeras utrustningen på ett korrekt sätt så är service och underhåll minimalt under dess beräknade livslängd.

Energisnål

En LED-display har en hög effektivitet. Dvs. att den mesta av energin används till att ge ljus. Vi har även modeller med extra hög effektivitet, upp till 25% lägre energiförbrukning. Då bidrar du till att skona miljön och spara på världens natur-resurser.

Nytänkande

Med en egen LED display uppfattas du som professionell och nytänkande som hänger med i utvecklingen i stort samt vill finnas där på det sätt dina kunder vill se dig.

Leverantörer och samarbetspartner

Vissa av våra kunder har leverantörer som är villiga att ge marknadsbidrag för att få synas på deras LED-display. Win-Win-Win för alla. Leverantören får sälja mer till dig, du får sälja mer till dina kunder och dina kunder blir nöjd med sitt köp hos dig!

Varför välja LED före andra tekniker?


Ljusstark!

Största fördelen med en LED-display är den höga ljusstyrkan. Vilket gör den till det självklara valet i ljusa miljöer och utomhus.

Väldigt svart!

Om du släcker ner en LED-display så blir den/bakgrunden svart. Om du jämför detta med exempelvis en projektor, som har en filmduk som är vit/grå. Släcker du projektorn så blir den/bakgrunden vit/grå. Med andra ord så har en LED-display många gånger högre kontrast än en projektor.

Flexibel

Moduluppbyggd som gör att man kan bygga den till valbar storlek. Dessutom finns det fysiskt flexibla displayer som du fysiskt faktiskt kan böja.

Kompakt

En typisk LED-display är 80-150mm tjock. Vilket gör att den tar liten plats om man jämför med ex. en projektorlösning. Dessutom kan du gå framför en LED-display utan att det blir skugga på bilden eller att du blir bländad.

Driftsäker och låga underhållskostnader

LED-tekniken är driftsäker och livslängden är normalt >50.000timmar. Och behövs service så byter man bara den del som är felaktig.

Effektförbrukning

LED-tekniken är den mest effektiva tekniken då man ser till effektbehovet kontra ljusutbyte. Normalt pratar säger man att LED endast behöver 25% av effekten för samma ljusutbyte som ex. en projektorlösning.

Specifikationer för LED-displayer?


Pitch och Upplösning

En LED-display består av ett stort antal lysdioder/LED. Pitch är benämningen på avståndet mellan centrum på en LED till centrum på nästa LED bredvid. Som exempel så tar vi en LED-display som är 500x500mm med Pitch P3.9. På den får du då totalt 16384pixlar. Om du tar samma storlek 500x500mm med med Pitch P4.81. På den får du totalt 10816pixlar. Upplösning är det totala antal pixlar (X pixlar * Y pixlar) på en given yta. Med andra ord så i vårt exempel så ger P3.9 en högre upplösning än P4.81.

Pitch och Betraktningsavstånd

Hur väljer vi rätt pitch? Det första man utgår ifrån är hur nära och långt ifrån displayen människor kommer at se på den. Tänk dig att du står 10cm framför displyen och tittar rakt mot den. I det läget så ser du bara en massa pixlar utan att kunna se vad för bild som finns på skärmen. Om du nu rör dig ifrån displayen så kommer du att börja se bilden i sin helhet och samtidigt kommer du att kunna se färre detaljer i bilden. Precis som när du tittar på en människa på långt håll. Du kan se att det är en människa, men inte vem det är. Så utifrån detta så måste du välja en pitch och storlek på displayen som gör att du fortfarande kan se en bra bild på det närmsta tänkbara avstånd. För att välja den totala storleken på displayen så får man tänka sig på vilket avstånd som längst man kommer att se den, och vilken typ av budskap man vill visa på den. Detta är väldigt subjektivt och individuellt. Men här gäller regeln att större är oftast bättre!

Typ av LED

När vi pratar om LED-displayer (>P1.5) så finns det idag två typer av lysdioder. SMD och DIP. SMD-tekniken är den som utvecklas mest idag, och kommer vara så för en överskådlig tid. Den gör tillverkningen enklare, snabbare och billigare än den äldre typen DIP. Och SMD möjliggör displayer med finare/mindre pitch.

Beteckning SMD XXXX

SMD lysdioden kan beskrivas som ex. SMD3535. Det betyder att den är 3.5mm x 3.5mm stor. En större lysdiod gör att man får en mer homogen bild på nära håll. Det beror på att med samma pitch för SMD 2020 eller SMD3535 får olika mycket (svart) mellanrum mellan dioderna, som gör att man ser varje pixel tydligare med SMD2020 än med SMD3535. Sen finns även SMD i ett ”black face” utförande. Det betyder att den ser lite gråaktig ut då den är släckt. Vilket gör att displayen får högre kontrast.

Refresh Rate

Är uppdateringsfrekvensen för lysdioderna. Med andra ord hur fort dom blinkar då dom skapar en rörlig bild. Skulle man ha en refresh rate på 1Hz, så skulle dom blinka en gång i sekunden. Vilket skulle vara väldigt störande för det mänskliga ögat. Vid 25Hz så börjar vår hjärna få svart att uppfatta blinkningarna. Och över 400Hz är det omöjligt för oss att registrera en blinkning. Det man ska tänka på är att om displayen kommer att synas framför en kamera, så är en kamera mycket känsligare än vårt öga för blinkningar. Därför bör man ligga över 3000Hz om man ska vara säker på att en kamera inte uppfattar blinkningarna och bidrar till att det syns på bild eller film.

Betraktningsvinkel

Detta är enkelt förklarat hur snett du kan se mot displayen utan att få fel färger på bilden. Är betraktningsvinkeln horisontellt 180° så kan du stå var du vill framför skärmen och du skall fortfarande se en bild med korrekta färger. Likaså är det om du har vertikal betraktningsvinkel på 180° så ska du kunna vara helt under eller helt ovanför bilden och fortfarande se korrekta färger. Normalt så ligger betraktningsvinkeln mellan 70-140° beroende på modell på display.

Ljusstyrka

Ljusstyrkan hos en LED-display är dess främsta styrka. Den mäts i Candela och anges i NITS eller CD. 1 NITS och 1 CD är direkt likvärdiga. Mätningen görs på ett specifikt sätt enligt norm och ljusstyrkan anges alltid i specifikationer för LED-skärmar. Den höga ljusstyrkan är det som gör den oslagbara utomhus, då solsken är den största moståndaren till en tydlig bildååtergivning. En projektor, vanlig 40-100" skärm eller TV går inte att använda i dagsljus med ett bra resultat. Inomhus är vanligt att ljusstyrkan på en LED-display är 700-1200cd och utomhus 4500-12000cd.

Kontrast

Kontrast är skillnaden mellan det mörkaste och ljusaste i en bild. Med en LED-display får du alltid hög kontrast. Och du får ännu mer om du väljer lysdioder med ”black face”. Hur man mäter kontrasten och hur man sätter ett värde på den är väldigt oventenskapligt. Så vi rekommenderar att man själv bedömer hur den upplevs genom att se på en display helt enkelt.

Livslängd

Livslängden på en LED-display och dess lysdioder anges i antal timmar och baseras på ett värde, typiskt L70. Det betyder att dom förväntas lysa i X antal timmar med bibehållen max ljusstyrka på 70%. Det som främst påverkar livslängden hos lysdioder och elektronik är värme. Elektronik som blir varmare än 40°C har förkortad livslängd. Kommer man över 80°C så förkortas livslängden dramatiskt.

Effektförbrukning

Att en LED-display har hög effektförbrukning är en sanning med modifikation. Men effektförbrukningen är direkt relaterad till ljusstyrkan på varje individuell lysdiod. Med andra ord så om du använder en hög refresh rate och visar en en helt vit bild så drar den mycket effekt. Men så som displayer används så visar dom ett dynamsikt material där inte alla lysdioder är tända samtidigt eller lyser med full effekt. Så på en normal display så får man räkna med en verklig effektförbrukning över tid på nånstans mellan 25-40% av maximal förbrukning.

Ljussensor

En ljussensor kopplas oftast till en LED-display som är monterad utomhus för att justera ljusstyrkan automatiskt. På så vis kan man få en behaglig bildåtergivning både på dagen då det är ljust ute, och på kvällen då det är mörkt ute. Typiskt så brukar ljussensorn justera ljusstyrkan mellan 10-80%. Detta bidrar till att spara effekt samt att livslängden på displayen ökar dramatiskt.

LED-display, LED-skärm, monitor, TV?

LED är förkortningen för Light Emitting Diode, alltså lysdiod på Svenska. Då man pratar om utrustning med LED för att visa bilder i någon form så finns en rad olika typer och benämningar. Det vi jobbar med är LED-displayer (en del säger LED-skärm) med dioder fysiskt lödda på ett kretskort eller så pratar vi om en LED-monitor. En monitor en robustare och ljusstarkare modell av TV som inte har någon ingång för antenn-signal eller nätverk/Wifi. Dessa får inte blandas ihop med ex. LED-TV som du kan köpa i elektronikhandeln, och som kanske inte alls är gjord med LED-tekniken, men i dagligt tal så säger man LED-TV, platt-TV eller smart-TV. Samt att en monitor normalt är anpassad för kontinuerlig drift, vilket en vanlig TV inte är. En LED-skärm är normalt en vanlig datorskärm som du normalt har på ditt skrivbord. Inget är helt fel eller helt rätt, så inte helt lätt att hålla isär begreppen. Så övertylighet är bra för att undvika missförstånd.

Service

När man väljer vilken typ av LED-display man behöver är det viktigt att ta hänsyn till hur man enkelt byter ut trasiga eller skadade komponenter. Huvudfrågan är om man måste göra service från baksidan av displayen, från framsidan av displayen eller kanske båda. Ska man sätta en LED-display uppe på ett tak så kan man tänka sig att service kan göras bakifrån. Därför att man normal kan stå på taket och enkelt komma åt displayens baksida. Monterar man upp en LED-display mot en vägg så bör man tänka på att kunna göra service framifrån. Dvs. att man kan byta samtliga komponenter i displayen från framsidan utan att behöva montera ner den för att komma åt baksidan. Större displayer som monteras mot vägg kan sättas upp med ett serviceutrymme mellan displayen och väggen stort nog för att en person ska kunna gå bakom och utföra service.

Programvara

Det finns flera alternativ till hur du på ett enkelt sätt kan lägga upp bildmaterial på en LED-display. Det är normalt väldigt enkelt och kräver inte att du är datortekniker. Här bör man också fundera på om man vill kunna göra detta från en dator varsomhelst (över internet) eller om man vill göra det då man är i skärmens direkta närhet via Wifi eller kabelanslutning. Du kanske även har specifika krav på hur du vill kunna schemalägga budskap eller liknande. Viktigt att du tänker igenom och bestämmer detta innan du köper något tillsammans med leverantören av displayen.

Scaler

En scaler är en signalomvandlare kan man säga. Med en scaler kan du ta en högupplöst bildsignal och enkelt skala ner den till LED-skärmens format/upplösning. De flesta scalers har ingångar för HDMI, DVI, SDI, Composite Video, VGA m.m. På så vis kan du koppla flera enheter till samma display och enkelt växla mellan dom. Scalers används nästan uteslutande till mobila skärmar där man behöver anpassa nya enheter till en viss uppsättning LED-display.

Skyltlov (bygglov)

Enligt Svensk lag krävs bygglov för skyltar med en storlek över 1m². Oftast så är LED-displayer större och därför bör man ansöka om ett skytlov i sin kommun innan man monterar upp den. Däremot är lagen lite otydlig för regler gällande skyltar i skyltfönster. Där finns inget lagkrav om skyltlov. Att ansöka om skyltlov varierar i förfarande från kommun till kommun. För ett beviljat skyltlov tas det alltid ut en kostnad. Den kostnaden är också olika från kommun till kommun. Så bäst är att du kontaktar din kommun och rådgör med dom.

Digital utomhusreklam ger 52% bättre effekt än statisk skylt

Rörliga utomhusannonser ses oftare (+29%). De syns också från ett större avstånd, och beskådas längre (+18%) än statiska annonser. Dessa faktorer bidrar till en total effektökning av 52% mot traditionell statisk utomhusreklam.

Ökad uppmärksamhet

Resultaten visar tydligt hur rörliga annonser beskådas oftare än statiska. I genomsnitt höjer rörlighet uppmärksamheten på en annons med 29% mot statiska annonser.

Längre uppmärksamhet

Ett annat intressant resultat av studien var att människor fortsätter titta på rörliga digitala skärmar längre än på statiska. Med andra ord behåller de uppmärksamheten betydligt längre. Genomsnittstiden man spenderar på en annons ökar med 18% om den är rörlig. Detta är anmärkningsvärt för en annons som befinner sig i en mycket rörig miljö.

Sedd från större avstånd

Statiska utomhusannonser i stationen fångade blicken från i genomsnitt 8,6 meter, medan rörliga digitala annonser började ses från 9,1 meter i genomsnitt. Även detta resultat är signifikant med tanke på omgivningen som dessa annonser konkurrerar i.

Om rapporten

I denna första rapport från undersökningen visas tydligt hur rörliga utomhusannonser ökar den visuella uppmärksamheten hos förbipasserande. Ökad synlighet kombinerad med längre uppmärksamhet från större avstånd resulterar I betydligt högre effekt. Resultaten kommer från en stor studies om genomfördes av undersökningsbyrån Validators, I uppdrag av Kinetic, Exterion Media och Ngage Media. Studien genomfördes under några veckor på centralstationen I Amsterdam. Bland annat fick respondenter gå runt med Eye Tracking glasögon. Även djupintervjuer genomfördes. Man kunde därmed mäta både verklig visuell uppmärksamhet samt erinran och minnen och mäta skillnaden mellan statisk utomhusreklam och rörliga digitala skyltar.

Video 1 - Att tänka på innan du köper en LED-display